fbpx
Blogs & more

Wat ik leerde van het creëren van mijn journal

1) Als je dingen in flow doet, heb je echt geen flauw idee meer hoe het is ontstaan*

Ja echt, wel misschien een beetje domper zo als eerste inzicht haha. Maar ik heb geen idee meer wanneer het idee voor de journal precies onstond. Het was als een goede pastasaus die heel lang sudderen moet denk ik. Inzicht: Je hoeft niet je business idee te forceren. Als iets goed voelt en je besluit ervoor te gaan, dan komt het goed. Het maakt niet uit of het idee al jaren met je meegaat of pas net is ontstaan. Als je heel erg aan het nadenken bent over wat je wilt, ga eens wandelen of iets anders doen. Als je jezelf ruimte geeft, dan komt jouw idee vanzelf! 

* Kleine sidenote, het kan er ook mee te maken hebben dat ik nog midden in mijn zwangerschapsverlof zijn en die hormonen er sowieso voor zorgen dat je alles vergeet. 

2) Testen, testen, testen

Wat ik heb gedaan, is gelijk het idee gaan testen (geleerd van Design Thinking, zoek maar eens op ;-)). Ik heb 5 lieve dames gevonden die de vragen van de journal wekelijks zijn gaan testen. Met hun waardevolle feedback kon ik niet alleen verder, maar ik nam mezelf ook gelijk serieus. Want je vraagt mensen hun tijd te investeren en daardoor blijft het niet bij een idee, maar ben je echt al (kleine) stappen aan het zetten. Op die manier kon ik ook bij mezelf testen hoe dat voelde: Vind ik dit leuk en waardevol om te doen? Zou ik dit willen toevoegen in mijn bedrijf? Dubbele YES! Let’s go!

3) Uitbesteden zorgt voor the next step

Oke, dit vind ik dus een lastige. Ik ben een ondernemer die het liefst alles zelf doet. Everything is figeroutable zei Marie Forleo (heerlijk boek trouwens, leestip!) en dat neem ik dus nogal serieus. Mijn website heb ik zelf gebouwd, mijn social media doe ik zelf en zelfs mijn hele administratie zonder boekhouder of accountant.

Maar weet je wat er gebeurt als je een stap van je proces uitbesteedt? (Wat trouwens ontzettend spannend is, want dat betekent ook een financiële investering) Maarrr, doordat je die investering doet wordt het idee ineens ECHT. Natuurlijk moet je een vormgever (of andere ondersteuning die relevant is voor jou idee) vinden die helemaal aansluit bij wat jij wilt. Ik vond de allerbeste Marije van Buro Marie en ben er nog steeds mega blij mee.

Maar vanaf het moment dat ik besloot: ik ga dit niet zelf lopen knutselen in Photoshop of Canva, gaf ik mezelf dus indirect ook deadlines want Marije had bepaalde dagen dat ze eraan kon werken. En dat zorgt ervoor dat je perfectionisme minder ruimte krijgt.
Daardoor zet je veel sneller stappen in plaats van alles te blijven overdenken. 

Kortom:

  • Vertrouwen op het proces. Ik denk dat het daar wel op neer komt.
  • Eerst jezelf de ruimte geven voor het ontstaan van jouw idee.
  • Dan heel testen en zoveel mogelijk feedback vragen.
  • Tot slot het commitment aangaan met jezelf, een soort “stok achter de deur”, door jouw idee gelijk serieus te nemen.
  • Het is een constante balans tussen ruimte en commitment, maar maak het niet te zwaar!

Ik heb enorm genoten van het proces en het heeft altijd heel licht gevoeld.
En dat is precies hoe ik wil ondernemen! 

Heb je nog geen journal? Je koopt hem hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *