Wat we van het design perspectief kunnen leren in deze tijden
Design is turning a current reality into a new one
Ik denk dat dit precies is wat we nu met elkaar te doen hebben. Maar wat doen we? We hebben het over wel of geen mondkapjes, wel of geen familie over de vloer etc. Oftewel, we blijven hangen in de CURRENT REALITY.
Terwijl ik denk dat het veel waardevoller is als we het met elkaar hebben over de NEW REALITY. Hoe willen we dat dat eruit ziet? Ik denk dat we inmiddels al een aantal jaren tot een aantal bewustwordingen zijn gekomen. We weten het effect van de vleesindustrie, vliegindustrie en kledingindustrie op deze wereld. Gaan we daar mee door in de nieuwe wereld? En met “we” bedoel ik jou! Want we hebben allemaal een individuele keuze en naar elkaar wijzen maakt het niet makkelijker.
Ik zie veel mensen een NO BUY challenge organiseren – waarin je in een bepaalde tijd geen kleding koopt. En eigenlijk vind ik dat zonde. Want dit is DE tijd om je geld uit te geven aan datgene wat jij belangrijk vindt. Als je geld uitgeeft, zeg je eigenlijk: Hey, ik vind het goed wat jij doet! Hier heb je mijn geld, in ruil voor jouw waarde.
Dus denk er voor jezelf eens over na. Hoe wil jij dat deze wereld na corona eruit ziet? Waar geef je dan je geld aan uit? Hoe wil je met andere mensen omgaan, als er geen restricties meer zien en je iedereen weer plat mag knuffelen?
Voor mij persoonlijk gelden bijvoorbeeld deze 4 uitgangspunten:
– Thuis helemaal vegatarisch eten (vegan vind ik super knap, maar kaas.. hoe leven mensen zonder kaas?)
– Rust & focus bewaren, vooral in connectie met mezelf zijn en me niet te veel laten afleiden door media en andere zaken
– Meer tijd en ruimte maken voor sociale contacten. Ik mis een avondje wijn drinken met een vriendin en mijn familie een knuffel geven. Ik heb de neiging om door de week “te hard” te werken, waardoor ik in het weekend moe ben en niet zoveel zin er meer in heb. Nu merk ik juist dat ral life sociale contacten me juist veel energie GEVEN en dat is een mega fijn inzicht.
– Nog meer duurzaam kopen. Voor mezelf ben ik best wel vaak goed bezig, maar voor Fos koop ik vaak bij de grote Z. Eigenlijk wil ik hier niet meer aan bijdragen, dus dat is wel een mooie uitdaging.
We willen allemaal beter voor de aarde zorgen en ik zie dit alleen maar als een grote RESET. Hoe we vanaf hier verder gaan is een cruciale keuze. Take care, lieve mensen. Zorg goed voor jezelf en elkaar.
This too shall pass.